‘Praten met jongeren via internet’

Geschreven door Tijs van den Brink op 24-09-2008 15:31

BARNEVELD - Digitale hulp, hulpverleners stonden er eerst uitermate sceptisch tegenover. Toch blijkt ‘praten’ via het internet soms beter te werken dan direct contact. De HdS in Barneveld lanceert daarom de site jongerenadvies.nl. Jongeren kunnen daar inf

Jongeren die het pand van de HdS aan de Amersfoortsestraat in Barneveld binnenstappen, kunnen dat bijna niet onopgemerkt en anoniem doen. Via het beeldscherm kan dat wel.

De christelijke organisatie voor zorg en welzijn vroeg zich daarom af of ze de jongeren niet beter via internet kunnen bereiken. Een gemakkelijke en laagdrempelige manier. ,,Internet is een van de meest voor de hand liggende plaatsen om jongeren te ontmoeten. Daar brengen ze hun tijd door, daar ontmoeten ze elkaar’’, zegt adjunct-directeur Jaap van der Meiden.

De nieuwe site is overzichtelijk opgemaakt. Via een simpel knoppensysteem kunnen de jonge bezoekers een schat aan informatie vinden over thema’s als geloven, seksualiteit, verslaving, relaties, gezondheid en vastlopen. Ze kunnen bovendien vragen achterlaten in een beveiligd dossier. ,,Binnen één of twee dagen krijgen ze dan antwoord van één van onze hulpverleners’’, vertelt Van der Meiden.

West-Veluwe

De HdS heeft voor het ontwikkelen van de site financiële steun gekregen van de provincie Gelderland. In de eerste plaats omdat de provincie positief is over het initiatief, maar ook omdat de site voor een grotere regio dan alleen Barneveld en omstreken gebruikt gaat worden. ,,Eigenlijk is de hele West-Veluwe hiermee gedekt.”

Natuurlijk is jongerenadvies.nl door jongeren uit het hele land te bezoeken. ,,We hebben daarom aansluiting gezocht bij een landelijke site voor internethulpverlening. Als iemand een vraag stelt, moet hij of zij een postcode invoeren. Een jongere uit bijvoorbeeld Groningen wordt dan automatisch gelinkt aan een hulpverlener bij hem of haar in de buurt.”

 

Het aantal jongeren - onder de 20 jaar - dat problemen heeft en hulp inroept van het maatschappelijk werk is ongeveer twintig procent van de totale groep hulpvragers van de HdS. ,,Het zou best kunnen dat de site jongeren op weg helpt, zonder dat een echt hulpverleningstraject nodig is’’, stelt de adjunct-directeur. ,,Jongeren lopen bijvoorbeeld rond met vragen waar ze mogelijk snel mee geholpen kunnen worden. Het kan zijn dat dit via een vraag op de site aan de hulpverlener kan worden opgelost, het is ook mogelijk dat hij of zij zelf de informatie vindt.”

Van der Meiden denkt dat de site een zekere preventieve werking kan hebben. ,,Ik denk dat we een langer traject kunnen voorkomen door deze mogelijkheid op internet.” Hij verwacht dat jongeren op de site vooral hulp vragen voor problemen in de relationele sfeer. ,,Zoals over hun verkering, vrienden en de relatie met hun ouders. Maar ook vragen rond het thema ‘Wie ben ik?’”

 

Het ligt voor de hand, dat hulpverleners aanvankelijk zeer sceptisch stonden tegenover hulp via internet. ,,Een hulpverlener vindt over het algemeen toch dat hij zijn cliënt moet zien, in de ogen moet kunnen kijken’’, weet Van der Meiden. ,,Maar het opvallende is dat voor een aantal doelgroepen de ervaringen met internet tot nu toe positief zijn. Digitale hulpverlening blijkt bij hen juist beter te werken. De ervaringen zijn veel positiever dan menig hulpverlener had durven dromen.’’

Een echt onderbouwde verklaring daarvoor heeft Van der Meiden nog niet. ,,Soms denk ik dat contact ook belemmerend kan zijn. Juist het contact, de dingen die je ziet, brengen associaties met zich mee. In de ontmoeting spelen andere aspecten een rol dan bij digitaal contact.”

Onder andere bij mensen met depressies of depressieve gevoelens zijn de ervaringen goed. ,,Een goed voorbeeld is de site ‘grip op je dip’ waar wij ook heen linken.”

De HdS biedt digitale hulp momenteel alleen voor jongeren. ,,Maar dat gaat veranderen. Binnenkort komt digitale hulp ook ter beschikking voor onze volwassen cliënten. Misschien dit najaar nog wel of begin volgend jaar.”

Internet neemt de taak van het maatschappelijk werk niet over, benadrukt de adjunct-directeur. ,,Het worden twee manieren van hulp die naast elkaar komen te staan. ,Hoe straks de verhouding komt te liggen, kunnen we nu nog niet zeggen. Dat zal de toekomst wel uitwijzen. Toen we massaal begonnen te mailen, dachten we ook dat de echte post zou verdwijnen, maar dat is niet gebeurd.’’

Veiligheid

Bij de ontwikkeling van de software is volgens Van der Meiden veel energie gestoken in de veiligheid. Iedereen die zich aanmeldt hoeft alleen maar de eigen postcode in te tikken. Het programma maakt dan automatisch een persoonlijk account en een persoonlijk, beveiligd dossier aan. ,,Je kunt anoniem blijven. Je kunt bij wijze van spreken als Pipo de clown inloggen. Dat is toch anders dan die grote voordeur van ons gebouw binnenstappen. Dan voel je je minder anoniem.”

Van der Meiden verwacht dat vooral ook jongeren met de minder ingewikkelde vragen aan zullen kloppen bij de digitale hulpverleners. ,,Jongeren met een vraag die niet weten bij wie ze daarvoor terecht kunnen. Het kan zijn dat het na een antwoord op die vraag meteen afgelopen is, maar er kan ook een traject op volgen.”

Mocht blijken dat de problemen toch ernstig van aard zijn, dan heeft de instelling contact met Bureau Jeugdzorg en kan dan snel doorverwijzen.Jaap van der Meiden van de HdS.De voorpagina van de site www.jongerenadvies.nl.

 

Vergroot Foto

Jaap van der Meiden van de HdS.

Foto: Jan Pit/BDU


Vergroot Foto

De voorpagina van de site www.jongerenadvies.nl.

 

Terug naar het nieuws